Heb je personeel, dan hoort daar ook de salarisadministratie bij. Als werkgever ben je
immers verplicht om elke maand loonaangifte te doen en het juiste bedrag aan
loonheffingen aan de Belastingdienst af te dragen. Maar hoe zorg je voor een correcte
salarisadministratie? En wat moet je hier verder over weten?
De salarisadministratie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, onder meer omdat de
Belastingdienst bepaalde gegevens wil kunnen inzien. De loonstaat, loonstrook en
jaaropgave vormen de belangrijkste papieren. Net als bij andere administratie wordt er van
je verwacht dat je de salarisadministratie zeven jaar bewaard.
Wanneer je je eerste personeelslid aanneemt, en zodoende verplicht wordt om een salarisadministratie op te zetten, dan kan dit best overweldigend zijn. Sommige ondernemers besteden hun loonadministratie dan ook liever uit.
Een begrijpelijke gedachte aangezien het voeren van een salarisadministratie een nauwkeurige bezigheid is en aardig wat tijd kan kosten. Niet alleen aan de uitvoer ervan, maar ook aan het bijhouden van relevante wijzigingen in cao’s en wet- en regelgeving.
Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.