Salarissen

Salarisadministratie

Heb je personeel, dan hoort daar ook de salarisadministratie bij. Als werkgever ben je immers verplicht om elke maand loonaangifte te doen en het juiste bedrag aan loonheffingen aan de Belastingdienst af te dragen. Maar hoe zorg je voor een correcte salarisadministratie? En wat moet je hier verder over weten?

De salarisadministratie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, onder meer omdat de Belastingdienst bepaalde gegevens wil kunnen inzien. De loonstaat, loonstrook en jaaropgave vormen de belangrijkste papieren. Net als bij andere administratie wordt er van je verwacht dat je de salarisadministratie zeven jaar bewaard.

Zelf doen of uitbesteden?

Wanneer je je eerste personeelslid aanneemt, en zodoende verplicht wordt om een salarisadministratie op te zetten, dan kan dit best overweldigend zijn. Sommige ondernemers besteden hun loonadministratie dan ook liever uit.

Een begrijpelijke gedachte aangezien het voeren van een salarisadministratie een nauwkeurige bezigheid is en aardig wat tijd kan kosten. Niet alleen aan de uitvoer ervan, maar ook aan het bijhouden van relevante wijzigingen in cao’s en wet- en regelgeving. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen